سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ناحیه 5 مشهد مقدس
من خدا را دارم . کوله بارم بر دوش /سفری می باید / سفری تا ته تنهایی محض / هر کجا لرزیدی / از سفر ترسیدی / فقط آهسته بگو : من خدا را دارم.... حمد و سپاس پروردگار باران را که توفیق خدمت رسانی از این راه را برایمان فراهم نمود. ضمن عرض خوشامد حضور همه بازدید کنندگان گرامی وبلاگ کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ناحیه 5 مشهد سعی دارد ضمن معرفی فعالیت ها و امکانات موجود در این کارشناسی مسیر حضور همکاران را جهت بهره گیری از این امکانات فراهم آورد . ضمن این که سعی می شود کلیه بخشنامه های ار 
قالب وبلاگ

کلمه انشا در دیوان شعرا معناهایی گوناگون دارد. در شعر حکیم ناصر خسرو به معنی آفرینش و ایجاد آمده است :
    ز گوهردان نه از هستی فزونی اندرین معنی
    که جز یک چیز را یک چیز نبود علت انشا
    در دیوان مسعود سعد و خاقانی به معنی سخن پردازی ، نویسندگی ، شاعری و تالیف عبارات ثبت شده است :
    دل شعبده ها گرفت از فکرت
    جان معجزه ها نمود در انشا
    بر بدیهه راندم این منظوم و گستردم قلم
    هیچ خاطر وقت انشا بر نتابد بیش از این

                                                                   

                      

منابع :
    1 لغتنامه دهخدا ج 2 ص 3051
    2 ماهنامه کلک ، شماره 2423 بهمن و اسفند 1370 ص 7
    3 زبان فارسی عمومی پیش دانشگاهی چاپ 1377 ص 167 
    

خاقانی
    نیز به معنی هر نوع نوشته یی که مراد از آن نمایاندن قدرت نویسندگی و تعیین ارزش نوشته باشد، در فرهنگ ها مضبوط است :
    همانا که در فارس انشای من
    چو مشک است بی قیمت اندرختن
    خاقانی
    انشا نه تنها تولد ذهن و معراج اندیشه ، بلکه زایش زبان و تفاهم اندیشه ها است .
    توجه کردن به درس انشا یعنی ، پی بردن به آزادی و استقلال اندیشه . اگر اعتقاد داریم که شکوفایی ادبیات در هر کشور به مثابه کاخی خلل ناپذیر است که پیرامونش با گل واژه های عشق ، ایثار، قداست ، ایمان و خرد مزین شده است ، در واقع به درس املا و انشا حرمت و اعتبار قایل شده ایم .
    انشا نوشتن به دانش آموز درس اعتماد به نفس و خودباوری می دهد و خواندن انشا در کلاس درس به حس شجاعت ، آرامش و رضایت خاطر منجر می شود. نیز حس حقارت ، کم رویی و خجول بودن را از ذهن دانش آموز محو می کند. افسوس که زنگ انشا را در مقطع متوسطه حذف کرده اند و مبحث زبان شناسی ، نگارش و ویرایش ، توصیف ، املا و دستور را در یک کتاب درسی گنجانده اند! این همه موضوع و نکته های دقیق را چگونه می توان هفته یی یک جلسه به دانش آموز منتقل کرد؟
    آیا یادگیری املا در طول ترم به دو جلسه نیاز دارد؟ چگونه می خواهیم دانش آموزانی پرورش دهیم که غلط ننویسند؟ نگاهی گذرا به اوراق امتحانی دانش آموزان ، ما را به تفکر و تاسف وا می دارد که چرا دانش آموزان در نوشتن آسان ترین لغت به بیراهه رفته اند؟ نه تنها در نوشتن واژگان فارسی مشکل دارند، بلکه در جمله بندی ، ویرایش و رعایت قواعد دستوری ضعیف و ناتوانند.
    اگر می خواهیم فرزندانی ادیب ، محقق و باسواد تربیت کنیم که غلط ننویسند و یک بند را با رعایت قواعد دستوری درست بنویسند، چاره یی جز بها دادن به درس املا و انشا نیست . حیف نیست که زنگ انشا را بخاطر هزینه و بار مالی حذف کنیم ؟!
    اگر امروز می توانیم خوب بنویسیم و بیندیشیم ، مدیون معلمان سختکوشی هستیم که الفبای خوب نوشتن و الفبای توصیف و نگارش را به ما آموختند و به ما یاد دادند که بنویسیم و بخوانیم ، نگاه کنیم و بیندیشیم ، آنگاه به تصویر کشیم و نگارش کنیم . آیا امروز چنین میدانی را به نونهالان و آینده سازان کشور داده ایم ؟ وقتی قدرت توصیف و نگارش را که حق مسلم هر دانش آموز است از او سلب کرده ایم ، چگونه می توانیم از وی انتظار داشته باشیم که درست و بی غلط بنویسد؟ یاد معلمان ما به خیر باد که از کلیله و دمنه و دیگر کتب دشوار و پر تکلف برای دانش آموزان مقطع متوسطه بویژه رشته ادبیات املا می گفتند و ما بدون مکث و درنگ می نوشتیم و چه خوب و کم غلط می نوشتیم !
    امروز چه شده است که دانش آموز نمی تواند یک بیت شعر ساده را به نثر روان معنی کند؟ آیا غیر از این است که سرباز جبهه دانایی و معرفت را خلع سلاح کرده بدون تفنگ به مقابله با دیو جهل و نادانی گسیل کرده ایم ؟ وقتی املا و انشا که پرورش دهنده روح و روان و شکوفا شدن قریحه و استعداد دانش آموزان است ، نادیده گرفته شود از دانش آموز نباید انتظاری فراتر از این داشت زیرا ابزار شکوفایی و بارش مغزی را از دانش آموزان گرفته ایم . پس حذف درس املا و انشا در مقطع متوسطه (رشته ادبیات ) مساوی است با خشکاندن روح طراوت و شادی در دانش آموز.
    درس انشا به دانش آموز فرصت می دهد درست نوشتن را بیاموزد و مکنونات قلبی خود را تصویر کند. همه می دانند که حفظ قواعد شطرنج دلیل بر موفقیت فرد در بازی شطرنج نیست . پس چگونه می توانیم از دانش آموز انتظار داشته باشیم که در پاسخ سوال ورقه امتحانی توانا باشد؛ یعنی ، سلیس وروان و بی غلط بنویسد؟
    شاید مسوولان و کارشناسان ذی ربط در پاسخ انتقاد نگارنده بگویند که ما هیچ گاه املا و انشا را در دوره سه ساله مقطع متوسطه حذف نکرده ایم و در طول ترم به آن پرداخته ایم . آری ، کارشناسان و مولفان دروس زبان فارسی به «املا و انشا»و نگارش توجه کرده اند اما دانش آموزان تشنه را با نوشیدن جرعه یی آب در بیابان سوزان رها کرده اند. راقم سطور معتقد است باید دانش آموز تشنه را به رودخانه زلال اندیشه و شکوفایی و بارش مغزی نزدیک کرد؛ یعنی ، با احیای درس املا و انشا در هر هفته ذهن دانش آموز را از زنگار رکود و خمود صیقل داد تا با کمال شرمندگی ننویسد:
    آجز و ناتوان !، ارش و فرش ! گل و خوار! اریض و پهن !
    چرا به نویسندگان و مشاهیر ایران زمین می بالیم ؟ چون هم جور استاد بودو هم تمرین و ممارست . نگارنده به جور استاد معتقد نیست اما به عشق و انگیزه می اندیشد. به عشق متقابل . آیا امروز به تمرین و ممارست املا و انشا در طول ترم اندیشیده ایم یا از یک شاخه به شاخه یی دیگر پرداخته ایم ؟
    پس چگونه می خواهیم زبان ملی را پاس بداریم ؟ اگر زبان ملی خود را بشناسیم و درست نوشتن را به فرزندان خود بیاموزیم هرگز در روزنامه ها غلط نمی نویسیم ! هرگز در اخبار سراسری سیما تحصن را «تحسن » نمی نویسیم !! بماند...
    دکتر غلامحسین یوسفی درباره اهمیت زبان ملی می نویسد: «زبان فارسی فقط وسیله سخن گفتن و رفع نیازمندی های روزانه ما نیست که بتوان با چند ساعت تدریس آن در دبستان و دبیرستان سر و ته قضیه را به هم آورد و دلخوش بود که وظیفه خود را در قبال ملت و مملکت انجام داده ایم بلکه این موضوعی است بسیار مهم و خطیر که به موجودیت فکری و فرهنگی ما بستگی دارد. زبان وسیله اندیشیدن است . مردمی که زبانی پرمایه و توانا ندارند از فکر بارور و زنده و آفریننده بی بهره اند. بنابراین هر قدر در تقویت این بنیان مهم زندگی غفلت شود در پرورش فکر مردم سهل انگاری شده است .» بایسته است مسوولان آموزش و پرورش همت به خرج دهند و به پاس قدردانی از زبان ملی فردوسی ، حافظ ، سعدی ، مولانا، عطار، نظامی ، سنایی ، خاقانی و... درس املا و انشا را هفته یی یک جلسه در کلیه مقاطع تحصیلی بگنجانند و به بار مالی نیندیشند بلکه به بار اندیشه و شایستگی بیندیشند. اگر امروز املای درست واژگان فارسی را به دانش آموزان یاد بدهیم و توصیف و نگارش را با صبر و حوصله به آنان بیاموزیم طولی نمی کشد که درخت پرهزینه آموزش و پرورش به بار می نشیند و زبان ملی شکوفاتر از گذشته به آیندگان منتقل می شود که از گزند حوادث روزگار آسیب ناپذیر است .
    پی افکندم از نظم کاخی بلند
    که از باد و باران نیابد گزند
    به امید روزی که زنگار یاس و کم لطفی از درس املا و انشا زدوده شود و آهنگ شوق و ترنم امید در فضای کلاس زمزمه گردد. در پایان سخن آلفونس دوده نویسنده نامدار فرانسه را درباره اهمیت زبان ملی ضروری می دانم :
    «شما چگونه ادعا دارید که قومی آزاد و مستقل هستید حال آنکه زبان خود را نمی توانید بنویسید و بخوانید... وقتی قومی به اسارت دشمن در آید و مغلوب و مقهور بیگانه گردد، تا وقتی که زبان خویش را همچنان حفظ می کند همچون کسی است که کلید زندان خویش را در دست داشته باشد.»
    


[ سه شنبه 87/11/29 ] [ 11:10 صبح ] [ تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

لینک دوستان
امکانات وب