سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ناحیه 5 مشهد مقدس
من خدا را دارم . کوله بارم بر دوش /سفری می باید / سفری تا ته تنهایی محض / هر کجا لرزیدی / از سفر ترسیدی / فقط آهسته بگو : من خدا را دارم.... حمد و سپاس پروردگار باران را که توفیق خدمت رسانی از این راه را برایمان فراهم نمود. ضمن عرض خوشامد حضور همه بازدید کنندگان گرامی وبلاگ کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ناحیه 5 مشهد سعی دارد ضمن معرفی فعالیت ها و امکانات موجود در این کارشناسی مسیر حضور همکاران را جهت بهره گیری از این امکانات فراهم آورد . ضمن این که سعی می شود کلیه بخشنامه های ار 
قالب وبلاگ

المپیادهای ریاضی و پاسخ گویی به صورت آن لاین ،

المپیاد ادبیات فارسی ،

المپیادهای زبان انگلیسی  و پاسخ گویی به صورت آن لاین ،

المپیادهای داخلی و خارجی ،

 المپیادهای علوم به همراه پاسخ نامه ،

و معرفی چند کتاب

برای استفاده از المپیادها روی ادامه مطلب کلیک کنید .

 

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 87/10/30 ] [ 10:21 عصر ] [ تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ] [ نظر ]

تشکر از مدارسی که در مسابقه ی عید تا عید شرکت فعال داشته اند .

نام آموزشگاه ها را در ادامه مطلب ببینید:

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 87/10/22 ] [ 1:36 عصر ] [ تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ] [ نظر ]
برای بهسازی حافظه و کاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنی دار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد .

ادامه مطلب...
[ یکشنبه 87/10/15 ] [ 10:10 صبح ] [ تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ] [ نظر ]

تأثیر بازخورد یا آگاهی از نتایج کار بر یادگیری دانش آموزان

بازخورد به آگاهی از نتایج عمل گفته می شود.معلمان باید همواره مراقب کوشش های دانش آموزان خود باشند و بعد از انجام هر فعالیتی آنها را از نتایج کارشان مطلع سازند.این اقدام بویژه بعد از انجام هر آزمون ضروری است.معلم باید بعد از اجرای هر آزمون به دانش آموزان بگوید که نکات مثبت و موفقیت های آنها چه بوده و نکات منفی یا شکست های آنها نیز چه بوده و علت یا علتهای آنها کدام است.

پژوهش های اولیه درباره ی بازخورد نشان داده اند که توضیحات کتبی معلمان بر تکالیف و اوراق امتحانی دانش آموزان منجر به بهبود عملکرد آنها در آینده می شود.نتایج جدیدترین پژوهش ها نشان داده اند که در مورد دانش آموزان سالهای بالا (راهنمایی و دبیرستان) اظهارات کتبی معلمان بر اوراق دانش آموزان وقتی جنبه ی شخصی و غیر قالبی داشته باشد و انتقادهای سازنده ی معلم را شامل می شوند ، بسیار مؤثر می افتند.توصیه شده که بهتر است معلمان درباره ی اشتباهات و روش های غلط دانش آموزان توضیحات لازم را بنویسند و جنبه های مثبت آنها را نیز تقویت کنند.در این رابطه اگر معلمان پرسش های زیر را مورد توجه قرار دهند ، اظهار نظرهای آنان بر روی اوراق امتحانی دانش آموزان مفیدتر خواهد بود:

 

1. اشتباه اصلی کدام است؟

2. دلیل احتمالی دانش آموز برای ارتکاب به این اشتباه چیست؟

3. چگونه دانش آموز را هدایت کنیم تا دیگر این اشتباه را تکرار نکند؟

4. نکات مثبت این دانش آموز کدام اند؟

 

پژوهش های انجام شده نشان داده اند که برای دانش آموزان خردسال توضیحات شفاهی ازکتبی مفیدترند.اما نکاتی که در مورد توضیحات کتبی گفتیم باید در شفاهی نیز رعایت شوند.البته استفاده از توضیحات کتبی مختصر نیز برای دانش آموزان خردسال خالی از فایده نیست.برای خردسالان (مقطع ابتدایی و پیش دبستانی) اظهارات معلم می توانند بیانات ساده ای چون " به به" ، "آفرین" ، "عالی"  و از این قبیل باشند... این گونه اظهارات از یک نمره ی خشک و خالی اثر تقویتی بیشتری دارند.  

 

 

گروه مشاوره عمومی

برگرفته از کتاب : روانشناسی پرورشی

نوشته: دکتر علی سیف

 


[ جمعه 87/10/13 ] [ 9:23 عصر ] [ تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ] [ نظر ]


انشاء به معنی ایجاد کردن،پرورش دادن،ابداع و خلق کردن است و آنچه را که امروزه فن انشاء گفته میشود از نخستین معنای آن(ایجاد)گرفته شده است.

انشاء به معنی نظم دادن به فکر به معنی ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.

معادل فارسی انشاء دبیری است که به معنی منشیگری و کتابت میباشد.

در اصطلاح ادبیات انشاء عبارت از نگارش جملات و عباراتی است که افکار نویسنده را به صورتی روشن و زیبا بیان کند که خواننده آنها را به سهولت بفهمد و برایش خوشایند و مطلوب باشد.
هدفهای آموزش انشا

1)دانش‌آموزان بتوانند آنچه را که می‌اندیشند و می‌خوانند به دیگری بگویند و بنویسند.

2)دانش‌آموزانی که تخیل قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند بشناسیم و در مسیری صحیح هدایت کنیم.

3)پرورش قوه استدلال،تفکر و دقت دانش‌آموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن،سپس دیده و شنیده خود را به طرز ساده و روشن بیان کردن و نوشتن است.
روش آموزش انشاء

زمینه یادگیری انشاء مانند کودکی می‌ماند برای سخن گفتن،غذا خوردن،راه رفتن از ساده به مشکل نیاز به کمک بسیار ما دارد این دانش‌آموز و یا نوآموز برای اینکه بهتر بنویسد و بهتر بیان کند و مطالب را آنچه که هست بازگو کند نیاز به کمک و راهنمایی و هدایت ما دارد.
ادامه مطلب...

[ جمعه 87/10/13 ] [ 9:20 عصر ] [ تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ] [ نظر ]
مقدمه

سالهای‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ ما با خاطرات‌ دوران‌ مدرسه‌ به‌ هم‌ گره‌ خورده‌ است‌ و هنوز انعکاس‌ صدای‌ هیاهوی‌ کلاسها در ذهن‌ ما شنیده‌ می‌شود. این‌ خاطره‌ تا آخرین‌ لحظات‌ عمر نیز با ما همراه‌ خواهد بود و از همه‌ آنها مهمتر،معلمان‌ سختکوشی‌ که‌ تلاش‌ می‌کردند تعلیم‌ خود را با از خودگذشتگی‌ در قلب‌ ما حک‌ کنند. به‌ هنگام‌ نزدیکی‌ فصل‌ پاییز، آسمان‌ میهمان‌ »پاییز خبرکن‌ها« (قاصدک ها ) می‌شود. یکی‌ از سرگرمی‌های‌ کودکان‌،بازی‌ با این‌ موجودات‌ ظریف‌ طبیعت‌ است‌. کودکان یاد می‌گیرند که‌ چگونه‌ با ظرافت‌ و دقت‌، با آنها بازی‌ کنند که‌ صدمه‌ نبینند. این‌ درسی‌ است‌ که‌ طبیعت‌ در شروع‌ سال‌ تحصیلی‌ به‌ ما می‌آموزد که‌ برخورد با دانش‌آموزان‌ چه‌ بسا ظریف‌تر از بازی‌ با پاییز خبرکن‌ها است‌. از میان‌ دروسی‌ که‌ در خاطرات‌ ما به‌ جای‌ مانده‌، درس‌ انشاست‌.درکلاس‌درس‌،معلم‌ موضوعی‌ را ارایه‌ می‌کرد و به‌ دنبال‌ آن‌، دانش‌آموزان‌ می‌بایستی‌ در مورد آن‌ فکر می‌کردند و آنگاه‌ شروع‌ به‌ نوشتن‌ کرده‌ و گاهی‌ نیز آن‌ را به‌ منزل‌ برده‌ و با کمک‌ والدین‌ به‌ اتمام‌ می‌رساندند. از میان‌ کل‌ انشاهای‌ نوشته‌ شده‌،تعدادی‌ در کلاس‌ خوانده‌ می‌شد و بقیه‌،تنها نمره‌یی‌ را نصیب‌ خود کرده‌ و به‌ فراموشی‌ سپرده‌ می‌شدند. در این‌ فرآیند آموزشی‌ که‌ انجام‌ می‌شد توجه‌ به‌ چند نکته‌ مهم‌ ضروری‌ است‌:
1- ارایه‌ موضوعات‌ تکراری‌ به‌ دانش‌آموزان‌
2- آشنا نشدن‌ دانش‌آموزان‌ با ضرورت‌ و حیاتی‌بودن‌ مهارت‌ نوشتن‌
3 -بی‌انگیزگی‌ دانش‌آموزان‌ نسبت‌ به‌ مهارت‌ نوشتن

حال‌ این‌ سوال‌ مطرح‌ می‌شود که‌ چگونه‌ باید انگیزش‌ درونی‌ را در دانش‌آموزان‌ زنده‌ کرد؟
ادامه مطلب...
[ جمعه 87/10/13 ] [ 9:16 عصر ] [ تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی ] [ نظر ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

لینک دوستان
امکانات وب